کد مطلب:261470 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:241

مبارزه مستدل با باورهای غلط
مرحوم طبرسی از ابویعقوب یوسف بن محمد بن زیاد و ابوالحسن علی بن محمد بن یسار روایت كرده است كه به امام حسن عسكری علیه السلام عرض كردیم: در منطقه ما گروهی ادعا می كنند هاروت و ماروت دو فرشته اند كه چون گناهان فرزندان آدم افزون شد، خداوند آن دو را همراه فرشته ای دیگر به زمین فرستاد. آن دو شیفته زنی شدند و خواستند با او زنا كنند و شراب نوشیدند و نفس محترمه را كشتند. خداوند آن دو را در بابل عذاب و شكنجه می كند و ساحران از آن دو سحر می آموزند و خدا آن زن را به ستاره زهره مسخ كرد.

امام فرمود: حاشا كه چنین باشد. فرشتگان الهی با لطف خدا معصوم از گناه و كفر و اعمال ناروا هستند. خدای عزوجل فرمود: «لا یَعْصُونَ اللّه َ ما اَمَرَهُمْ وَیَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ» [1] و فرمود: «وَلَهُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَالاَْرْضِ وَمَنْ عِنْدَهُ لا یَسْتَكْبِروُنَ عَنْ عِبادَتِهِ وَلایَسْتَحْسِروُنَ یُسَبِّحُونَ اللَّیْلَ وَالنَّهارَ لایَفْتُرُونَ» [2] و درباره فرشتگان فرمود: «بَلْ عِبادٌ مُكْرَمُونَ لایَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُمْ بِاَمْرِهِ یَعْمَلُونَ»

[3] تا آنجا كه فرمود «مُشْفِقُونَ». خداوند این فرشتگان را جانشینان خود در زمین قرار داده و آنها در دنیا همچون پیامبران و ائمه اند. آیا از پیامبران قتل نفس و زنا و شراب خواری سر می زند؟ آن گاه فرمود: آیا نمی دانی كه خداوند هیچ گاه دنیا را از پیامبر یا امامی از جنس بشر تهی نگذاشته است؟ آیا نفرمود: «وَما اَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ اِلاّ رِجالاً نُوحی اِلَیْهِمْ مِنْ اَهْلِ الْقُری» [4] و اعلام فرمود كه او فرشتگان را به این سبب به زمین نفرستاد كه امام و فرمانروا باشند، بلكه آنها به سوی پیامبران الهی فرستاده شده اند؟»

ماپرسیدیم: پس ابلیس فرشته نیست؟ فرمود: «خیر، بلكه ابلیس از جن است».

[5] .


[1] تحريم/6: «در آنچه خداوند به آنها امر كرده است، نافرماني نمي كنند و هر چه امر شوند، انجام مي دهند.».

[2] انبياء/19 و 20: «هر چه در آسمانها و زمين است از آن خداست و كساني كه در نزد او هستند (فرشتگان) از بندگي و عبادت او سرپيچي نكنند و ملول نشوند. شب و روز بدون آنكه سستي كنند به تسبيح او مشغول اند.».

[3] انبياء/26 و 27: «بلكه [فرشتگان] بندگان گرامي داشته شده هستند كه خدا را به گفتار پيشي نمي گيرند و به امر او كار مي كنند.».

[4] يوسف /109: «و ما نفرستاديم پيش از تو جز مرداني از اهل شهرها كه به آنها وحي مي كرديم.».

[5] احتجاج طبرسي، ج2، ص265.